JOBBSÖKARTIPS

 

 Processen med att söka jobb skiljer sig mellan olika länder, kulturer och ibland till och med företag. Här får du tips och råd om aktiviteter som kan öka dina chanser. Dessutom listar vi andra aktörer som kan hjälpa dig hitta jobb eller utöka ditt nätverk.

 

 

tipslista_s.1.2 (1)

CHECKLISTA

Många arbetsgivare fäster stor vikt vid att din ansökan är korrekt och väl genomarbetad.  Följ vår checklista och öka dina chanser!

  • VARFÖR? Varför söker du just den här tjänsten, på just det här företaget? Visa arbetsgivaren att du är intresserad genom att läsa på ordentligt om både företaget och tjänsten innan du söker. Anpassa din ansökan efter varje jobb.
  • Många jobb går via nätverk och kontakter. Utöka dina nätverk genom språkcaféer, mentorskapsprogram, och andra initiativ. Dessa kontakter kan både ge språkträning och dessutom vara ingångar till arbetsmarknaden.
  • Låt gärna flera personer granska ditt CV och personliga brev. Var noga med stavfel, grammatik och layout. Se till att dina kontaktuppgifter stämmer.
  • När du sökt ett jobb och lämnat ditt mobilnummer är det viktigt att du är anträffbar. Tänk på att arbetsgivarens intryck börjar i samma stund som du svarar i telefon eller på sms.
  • Ställ gärna frågor – både i mail, telefon och vid intervjun, som visar på ditt intresse för 
    företaget. Även frågor är ett sätt för arbetsgivaren att lära känna dig.


 

FLER JOBBSÖKARTIPS